Metoda Tomatis - DISLEXIA ȘI PROBLEMELE DE ÎNVĂȚARE
Spune-mi cum vorbești, citești și scrii, și-ți voi spune cum asculți.
De-a lungul ultimilor patruzeci de ani, dr. Alfred Tomatis a dezvoltat o abordare care a tratat cu succes copii suferind de dislexie și probleme de învățare. El a descoperit că dislexia își are originea într-o ascultare defectuoasă. De asemenea, a arătat că dislexia poate fi tratată prin refacerea capacităților de ascultare.
Dr. Tomatis a descoperit că urechea joacă un rol fundamental în dezvoltarea limbajului. Dovezile științifice confirmă faptul că, încă de când se mai află în pântece, copiii aud. După naștere, limbajul lor se dezvoltă în primul rând prin auzirea limbajului vorbit de către părinți. Prin imitație și joacă, ei învață frecvențele limbii materne. Numai o bună integrare a limbajului vorbit va face posibilă dezvoltarea unor bune aptitudini de scris și citit. Niște urechi bune sunt, prin urmare, elementul-cheie pentru a stăpâni limbajul. Însă, așa cum cineva se poate uita fără să vadă, poate și să audă fără a asculta. Ascultarea necesită dorința de a te concentra asupra sunetelor. Dr. Tomatis a identificat lipsa acestei dorințe drept o cauză majoră a dizabilităților de învățare. O proastă ascultare duce la o proastă învățare.
Pentru a asculta bine, urechea trebuie să fie capabilă să analizeze corect sunetele. Sunetele naturale sunt foarte complexe și sunt un amestec de frecvențe înalte și joase. Urechea trebuie să fie în stare să le distingă așa cum se cuvine. Copiii dislexici nu sunt în stare să facă acest lucru. Astfel, ei prezintă adeseori un discurs ezitant și monoton, însoțit de confuzie și inversarea literelor. Aceleași distorsiuni vor apărea în scrisul lor. Într-adevăr, cititul și scrisul necesită să asociem un semn grafic cu un sunet într-un unic cadru temporal. Acest lucru devine teribil de greu, sau chiar imposibil, atunci când sunetele nu sunt distinse clar.
Dr. Tomatis a mai descoperit că, așa cum avem o mână dominantă, un ochi dominant etc., avem și o ureche dominantă. El a arătat că urechea dreaptă trebuie să fie urechea
conducătoare pentru a asculta bine. Într-adevăr, transmiterea sunetului către centrul limbajului, în partea stângă a creierului, este mult mai rapidă de la urechea dreaptă.
De ce au loc aceste distorsiuni ale ascultării? Dr. Tomatis spune că ”toți copiii care vin pe lume au potențialul de a asculta bine”, însă există o mare varietate de motive ce ne pot modifica modul de a asculta: infecții ale urechii, o separare timpurie de mamă, un accident sau orice altă suferință emoțională din viața timpurie. Ca o consecință, copilul se deconectează de la lumea ascultatului și de la lumea comunicării. El ajunge să perceapă lumea prin propriul său filtru sau prin propriile sale distorsiuni, se mută într-o ”lume dislexificată”, rupt de familia și semenii săi, de sistemul școlar... Dislexia nu se limitează la o dificultate de învățare, ci adeseori presupune și o subminare a dezvoltării personale.
Despre participarea la sedinţe Tomatis
Antrenamentul Tomatis începe cu un test de ascultare care măsoară răspunsurile de frecvență, capacitatea de a deosebi sunetele și dominanța referitoare la urechi. Un interviu amănunțit cu părinții completează evaluarea. Apoi sunt proiectate un program și un număr de ședințe care să vină în întâmpinarea nevoilor individuale.
Ședințele constau într-o stimulare a urechilor prin intermediul aparatului de ascultare electronicTomatis, în vederea corectării distorsiunilor de ascultare.
Tratamentul minim este o perioadă de 13 zile urmată de 7 zile, cu o pauză de 3-5 săptămâni. Ar mai putea fi nevoie de 7 zile în plus, în funcție de caz și de progresul înregistrat. Părinții și profesorii raportează de obicei mari schimbări în comunicare și comportament la scurtă vreme după primul modul. Ei observă, de asemenea, o creștere a motivației de a învăța, cu o îmbunătățire în ceea ce privește cititul, scrisul, concentrarea etc. Testele de ascultare ulterioare confirmă schimbările.
Acest tratament oferă persoanelor dislexice o adevărată șansă de a-și folosi pe deplin propriul potențial și creativitatea. Metodele tradiționale de educație vor funcționa atunci când sunt bine dezvoltate abilitățile de ascultare. Metoda Tomatis furnizează aceste abilități celor care au nevoie de ele.